ایزو10002 عضوی از خانواده ایزو 9000 می باشد و همانطور که رسیدگی به شکایات مشتری در استاندارد 9001 الزام است، ایزو 10002 راهنمایی برای رسیدگی به شکایات مشتریان می باشد.
این استاندارد یک راهنما و یک استاندارد الزامی برای سازمان های مشتری مداراست که باعث میشود مشتریان شاکی ، شکایات خود را به جای ارائه به افراد بیرون از سازمان به خود سازمان ارائه دهند.
مشتریان اگر بدانند نارضایتیشان مورد توجه سازمان قرار گرفته و پس از پیگیری آن مشکل از بروز مجدد آن جلوگیری شده عملکرد سازمان بهبود یافته، مشتری وفادار آن سازمتن خواهند شد.
برخی از الزام های ایزو 10002